Kako se razvije odgovornost in zakaj je pomembna?

Odgovornost je vrednota, ki izhaja iz najstarejših obdobij življenja vsakega posameznika – natančneje že iz samega procesa vzgoje. Njen razvoj je pogojen s trdno vzpostavljeno vzročno posledično zvezo med starši in otroki. Pomembna je na različnih področjih posameznikovega življenja in različnih družbenih okoljih – tudi v poslovnem svetu. Kako posameznik razvije odgovornost in zakaj je ta tako pomembna za upravljanje najzahtevnejših poslovnih situacij?


Odgovornost je vrednota, ki je v modernem poslovnem okolju dragocena dobrina. Če bi poskušali najti vrednoto, ki jo lahko vpnemo v kateri koli odnos v poslovnem svetu in s katero lahko oplemenitimo kateri koli poslovni proces v njem, bi najbrž težje našli bolj primerno. Odgovornost se nanaša na posameznikov odnos do sebe, do izrečene obljube, do sodelavcev, do dela, ki ga opravlja in s tem v povezavi do vseh ljudi s katerimi prihaja v stik v poslovnem procesu in to posredno ali neposredno.

Kako se razvije odgovornost?

V procesu vzgoje postajamo odgovorni za svoja dejanja takrat, ko od nas starši pričakujejo določeno vedenje. Če se obnašamo v skladu z njihovimi pričakovanji, kar je seveda pogosto zelo naporno in zahtevno, dobimo njihovo pozornost, pohvalo in ljubezen, kar nam pomeni plačilo za napor, ki smo ga vložili v želeno vedenje.

”Če je vzročno posledična zveza trdna, se razvije velika odgovornost.”

Dr. Aleksander Zadel

Kaj to pomeni?

To pomeni, da se starši z otrokom ne obnašajo skladno s svojim trenutnim razpoloženjem, temveč tako, da strateško razumejo pomen svojih povratnih informacij, ki jih dajejo otroku.

Če se je otrok pri neki stvari potrudil, mi kot starši pa nergamo ter kritiziramo kar vsevprek, ker smo morda utrujeni ali pod stresom, potem se pri otroku ne vzpostavi naslednji proces razmišljanja:

”Starš izrazi pričakovanje – jaz naredim kolikor je v moji moči – starš se odzove s povratno informacijo in pove kaj je v redu in kaj ni – jaz se dobro počutim, ker sem naredil nekaj v redu – drugič se bom še bolj potrudil in se bom počutil še bolje.”

V primeru, da otrok izve samo tisto, kar je naredil narobe ali nepopolno, izgubi voljo, motivacijo in pripravljenost za to, da bi se naslednjič bolj potrudil, saj kar koli naredi, nikoli ni dovolj dobro.

Kako pa je v poslovnem svetu? 

Učinkovit, dober vodja, ki razume svojo strateško vlogo, se na zaposlene ne odziva skladno s svojim razpoloženjem, ampak skladno s cilji, ki jih želi z njimi doseči. Eden od predpogojev za tak način vodenja, je da se vodja odpove svojemu egu. Šele v tem primeru se lahko poda na pot odgovornega vodje, kjer so cilji in odnosi med ljudmi pomembnejši od vsega drugega. Predvsem pa pomembnejši od tega kakšni so kratkoročni učinki odzivanja na vedenje drugih ljudi.

”Eden večjih izzivov za moderne vodje je kako se ne zgolj odzivati, ampak izbirati tisto vedenje, ki nas vodi k ciljem.”

Odgovornost in ciljno vodenje sta neposredno povezana. To dvoje pa daje podlago za učinkovito upravljanje najzahtevnejših poslovnih situacij – torej situacijsko vodenje.

Kaj pa upravljanje neodgovornosti? 

Izziv, ki v resnici niti ne obstaja. Vsak rad v očeh drugih zgleda odgovoren. Vendar odgovoren ni lahko biti. Prezir, ki ga ljudje čutimo do tistih, ki so neodgovorni, je široke ljudske množice pripravil do tega, da so poiskale rešitev za neodgovornost.

Kako je možno biti neodgovoren in hkrati izgledati odgovoren?

Narod, ki sebe vidi kot pridnega, delavnega, marljivega in poštenega, ne spravi skupaj ducata ali dveh odgovornih ljudi v javnem življenju, ki bi v primeru, ko naredijo očitno napako ali goljufijo, prevzel odgovornost in recimo odstopil s položaja.

Ne gre toliko za to, da bi se morali ljudje sami posipati s pepelom, ali da bi se sami morali umikati s poti bolj učinkovitim, gre za to, da razumejo, da niso nenadomestljivi in da je mogoče njihovo mesto kje drugje.

Dolgoročno to prinaša dve stvari, in sicer (1) manj izgubljanja energije s sekiranjem in ukvarjanjem z neučinkovitimi ljudmi, ter (2) več zadovoljnih ljudi na tistih delovnih mestih, kjer resnično lahko kaj kakovostnega naredijo zase in za podjetje.


Advertisements

Pustite svoj komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s