Kako pomagati otroku, ki se ne zna učiti, pri učenju?

V šolah se ločuje med zabavo in učenjem, obenem pa velik del pouka temelji na memoriranju podatkov, ki v realnem svetu nimajo nikakršne vrednosti. Otroci so zaradi vpliva omenjenih dejavnikov nezainteresirani in nemotivirani za učenje, gojijo odpor do šole in najpomembnejše – pravzaprav se sploh ne znajo učiti. Kako jim pomagati na poti do učinkovitega učenja in ‘naučenja’?


Na kaj pomisli otrok ob besedi ‘september’?

Na šolo – bolj natančno na druženje s sošolci, na nove zvezke, pa tudi na teste, spraševanje, domače naloge, učenje in podobno.

Zakaj si otroci tako zlahka zapomnijo ime nekega didžeja, ki ga samo enkrat slišijo po radiu, imena razvpitega vladarja Francije v drugi polovici 17. stoletja pa ne?

Zakaj v razredu ne dajo vsega od sebe, pri interesnih dejavnostih pa je ravno nasprotno?

Ker se v šolah ločuje med zabavo od učenjem in ker velik del pouka temelji na memoriranju podatkov, ki v realnem svetu nimajo nikakršne vrednosti – razen pri televizijskih kvizih in družabnih igrah.

Mnogi otroci se tako sploh ne znajo učiti. Starši o njih povedo, da so neorganizirani, da imajo težave s koncentracijo, da glede na učinek porabijo preveč časa za učenje, da jih morajo priganjati, pogosto tudi sedeti zraven, ko se učijo … Otroci ob tolikih težavah postajajo vse bolj nemotivirani, nezainteresirani, do šole gojijo odpor, o sebi in svojih sposobnostih pa imajo vse slabše mnenje.

Kdor se želi NAučiti ali pomagati drugemu pri »NAučenju«, mora poznati naslednje zakonitosti spomina:

  1.   v prvi uri po učenju pozabimo približno 50 % snovi. Ta odstotek je manjši, če je snov dobro organizirana, razumljiva, če zbuja veliko asociacij in nam veliko pomeni, učenej2
  2.  bolje si zapomnimo, kar se učimo na začetku in na koncu učenja,
  3.  kratko ogrevanje pred ponavljanjem snovi je zelo koristno – tako mišljenje naravnamo na določeno snov,
  4.   zapomnimo si izrazite stvari; tisto, kar izstopa iz okolja,
  5.  organizacija snovi po enotah pomaga spominu: z razdelitvijo na posamezne enote sestavimo teme in podteme in na ta način izluščimo poglavitne poteze. Takšne »osnutke« si lažje zapomnimo,
  6.  spomin ne deluje kot magnetofonski trak in misli niso povezane med seboj v zaporedju, zato je učenje na pamet neučinkovito. Misli v spominu so zapisane v mrežah, med seboj pa jih povezuje pomen, asociacije. Če je učni proces globlji, napravimo več pomenskih povezav z drugimi mislimi in snov si bolje zapomnimo.

Kakšni so torej napotki za učenje?

  • Najbolje je, če se učimo 15 do 45 minut, z vmesnimi 5 do 10-minutnimi odmori. Snov si bolje zapomnimo, če učenje prekinemo, tudi ko je zelo zanimiva.
  • Ob vsakem začetku učenja ponovimo, kar smo se že naučili – tako se ogrejemo za učenje in usmerimo misli na snov.
  • Bistvene informacije preoblikujemo tako, da izstopajo: jih podčrtamo, pobarvamo, zapišemo z velikimi tiskanimi, obkrožimo.
  • Snov smiselno razdelimo na enote: že pred učenjem določimo, koliko se bomo naučili v eni šolski uri, med učenjem pa jo organiziramo glede na njen pomen oziroma glavno sporočilo v tabele, miselne vzorce, alineje, pregledne zapiske … če v snovi odkrijemo nek splošen vzorec ali pravilo, si jo bomo lažje zapomnili. Če pa v snovi ni nobene notranje logike, si pravilo izmislimo sami.
  • Učimo se z razumevanjem. Le tako bomo novo snov povezali s tem, kar že vemo – novi podatki se bodo povezali s starimi podatki v naših možganih in se tam tudi shranili. Kasneje se jih bomo lažje spomnili.  Učimo se tako, da si snov živo predstavljamo ali pa da podatke povežemo s podobami predmetov, ki si jih zlahka predstavljamo.

Če se boste držali teh napotkov, si boste učenje olajšali. Potrebno pa je narediti tudi korak v smeri zabave. Kajti učenje je povezano z zabavo. Če je učenje zabavno, se veselimo zahtevnih nalog in dolgih ur, brez zabave pa je vse skupaj le garanje. Kljub temu dejstvu se je pouku v šolah odvzelo zabavo, uvedlo pa enoličnost. Poskrbimo, da bo vsaj doma učenje pestro in neprisiljeno.


Advertisements

Pustite svoj komentar

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Komentirate prijavljeni s svojim WordPress.com računom. Odjava /  Spremeni )

Google photo

Komentirate prijavljeni s svojim Google računom. Odjava /  Spremeni )

Twitter picture

Komentirate prijavljeni s svojim Twitter računom. Odjava /  Spremeni )

Facebook photo

Komentirate prijavljeni s svojim Facebook računom. Odjava /  Spremeni )

Connecting to %s